photo: herman sorgeloos
yıllardır peşlerinde koşuyordum, ama bir türlü turnelerinin
ne zamanını ne mekanını denk getirebilmiştim. bu sefer, koşulları zorladım;
köln’e kuş uçuşu 200 km, karayoluyla 250km, hızlı tren ICE ile 1.5 saat
uzaklıktaki ludwigshafen’daki gösterilerini yakaladım.
topluluğun adı: peeping tom, oyunlarının adı: a louer (kiralık).
peeping tom, alain platel’in bir projesi sırasında tanışan
arjantinli koreograf gabriela carrizo ile franck chartier’in ortaklaşa
kurdukları, belçika bazlı bir kolektif. son yıllarda özellikle le jardin (2001) – le salon (2004) – le sous sol
(2007) üçlemesiyle adlarından çokta söz ettirdiler.
üçlemeyi seyredememiş olsam da, onları bu projeleri
vesilesiyle tanımıştım; arte’deki haber ve internetteki oyun görüntüleri çok
etkileyiciydi. yıllar önce, bu üçleme ile yunanistan’daki … festivali’ne konuk
olmuşlardı; keşke o zaman bir cesaret, gitseymişim..
peeping tom’un bir sonraki başarı hikayesi 32 rue vandenbranden (2009) oldu. şimdi
de son prodüksiyonları a louer’in
turnesinin sonundalar. 2014’ün mayısında yeni projeleri vater prömiyer yapacak.
photo: herman sorgeloos
photo: herman sorgeloos
photo: herman sorgeloos
a louer bana;
tiyatral durumlarıyla ve parçalı yapısıyla pina bausch’u, koreografik hareket
dilinin akışkanlığıyla alain platel ve sidi larbi cherkaoui’yi, atmosferiyle
visconti’nin, david lynch’in filmlerini ve b-tipi korku filmlerini, mekanı
kullanış şekliyle ise escher’in çizimlerini çağrıştırdı.
garip, absürd, tam olarak anlaşılmayan bir mekan: üç bir
tarafı iki kat yüksekliğinde kırmızı kadife perdelerle örtülmüş; yer
siyah-beyaz karolarla döşenmiş, solda bir piyano ve mekana dağılmış üçlü-tekli
koltuklar; koltuklar gibi perdeler de bazen kendiliklerinden hareket edecekler;
açılıp kapanacaklar; bazen arkalarında şişlikler olacak, birilerinin hareket
ettiklerini fark edeceğiz; bazen de köşkün hizmetkarı perdeleri açıp kapayacak;
perdelerin arkasında belli belirsiz mekanlar açılacak önümüze; mekana yukardan
bakan localar, sonsuza kadar sürüyormuş hissi uyandıran kemerler, kapılar..
kapıların arkasıdan ışık gelecek; insan silüetleri kapıların üzerine düşecek,
kapıları tırmalayacaklar, açmaya çalışacaklar; duvardaki tablo canlanacak; dört
ayaklı, siyah takım elbiseli adamlar koltukların arkasında karafatmalar gibi
kaçışacaklar; yaşı geçkin bir mezzo-soprano (mesleği gerçekten de şancılık olan
euridike de beul) aryalar söyleyecek; kocası (simon versnel) onun takip edecek,
durdurmaya çalışacak, “yeter artık! ihmal ettiğin oğlunla biraz ilgilen!” diyecek;
genç oğlu (jos baker) sahnede aynı anda, yıllar sonraki haliyle de göreceğiz,
yaşlanmış olarak (oğulun yaşlılık halini şancı euridike de beul’ün gerçek
babası, 74 yaşındaki leo de beul canlandırıyor), piyano çalacak, o da bir şarkı
söyleyecek, ama opera aryası olmayacak bu; evi gezmeye gelenler olacak, euridike
onları bir kapıdan diğerine sürükleyecek; evin erkek hizmetçisi sanki bedeninin
uzuvları birbiriyle ilişkili değilmiş gibi kırılarak, kıvrılarak, dağılarak,
müthiş bir akışkanlıkla hareket edecek; insanlarla koltukların içinde kaybolup
gidecekler, kaybolmazlarsa küçülecekler..
sahnede seyrettiğimiz hiç bir şey gerçek olmayacak ama
sahnedeki herkes birbirine gerçek hayattaki ismiyle hitap edecek..
photo: herman sorgeloos
a louer 75
dakikalık kısa bir yapıt. konuşmaların/durumların çoğunlukta, dans
sekanslarının azınlıkta olduğu; gerçeküstü ve absürd öğeleri korku ve çok
kendilerine has bir ironiyle harmanlandığı bir atmosfere sahip.
sahnede olanlara bir anlam vermeye, anlamaya çalışmaktan
ziyade kendinizi teslim etmenizi, kaptırmanızı, sahnedeki atmosferi, duyguyu
hissetmenizi talep eden bir yapısı var kanımca; yakalayabilirseniz çok sevebilir
eğlenebilirsiniz, yakalayamazsanız da, çoğu orta yaş üzeri ludwigshafen
seyircisi gibi 75 dakikaya bile dayanamayıp salonu terk edersiniz.
a louer belki
peeping tom’un en iyi işi değil ama, kendi adıma seyretmiş olmaktan çok
memnunum.
A Louer / For Rent, the trailer from peeping tom on Vimeo.
peeping tom'un ayaklarından biri olan gabriela carrizo’nun
nederlands dans theater için hazırladığı yeni işi the missing door aralık başında amsterdam’da
prömiyer yaptı. teaser’ı mükemmel; bir yerlerde yakalamak lazım!
nederlands dans theater sitesinden inceledim danzon. aralık sonu
YanıtlaSilamstrdma gideceğiz. belki orada yakalarız dedim ama şansımıza yok gibi.
üzüldüm :(
YanıtlaSiliyi seyahatler..