12 Aralık 2013 Perşembe

NRW064 farklı bir "cinderella" masalı




gidiyim mi gitmiyim mi diye çok düşündüm; çünkü burada opera kurumlarına bağlı bale toplulukları oldukça neoklasik işler sergiliyorlar.
iyi ki gitmişim; belçikalı koreograf stjin celis neoklasiğe göz kırpan ama ağırlıklı olarak modern olarak tanımlayabileceğim bir işe imza atmış.

celis’in sergey prokofiev’in “cinderella”sını üçüncü kere sahneye koyuşuymuş bu seferki; 1999’da ilk sahneleyişini kendisi de beğenmiyormuş; daha sonra les grands ballets canadiens montréal balesiyle 2007’de yeniden ele almış ve  son olarak daha da geliştirerek essen aalto balesiyle 2 kasım’da prömiyer yapan üçüncü versiyon.




kostümlerden ve saç stilinden anlayabildiğim kadarıyla celis masalı da ’60 yıllara taşımış. celis prokofiev’in müziğinin içine les baxter’in 60’lı yıllardan iki şarkısını eklemiş.

erkeklerde bale ayakkabısını bırakmış ama kadınlara topuklu ayakkabı giydirmiş; cinderella’yı ise çıplak ayak dans ettiriyor. hikayenin sonunda prensle cinderella kavuştuklarında ettikleri aşk düetinde prensi de çıplak ayak dans ettirmiş.

celis cinderella masalına psikolojik yönüyle yaklaşmış; zorluklar ve aşağılanmalar içinde bırakılan bir kızın herşeye ragmen, kendi gücüyle hayatta kalma savaşını öne çıkarmış.





cinderella’nın üvey annesini ve üvey kızkardeşlerini erkek dansçılara oynatmış; onlara grotesk ve satirik bir koreografi hazırlamış. bu sayede hem üvey anne ve kızlarının kötücül karakterlerini kuvvetlendirmiş, hem de cinderella’nın içinde bulunduğu atmosferi vurgulamış. aynı zamanda sahne tasarımını da yapmış olan celis ilk perdede sahneye dağılmış devasa ev eşyalarını (dolapların, tezgahların, büfelerin) batıyormuş gibi yana devrilmiş olarak yarılarının gözüktüğü bir ortam hazırlamış; bu da yine cinderella’nın etrafındaki anormalliğin altını çiziyor.



koreografi neoklasik değil; ancak ilginç şekilde sahnede tek neoklasik ağırlıklı bir koreografiye sahip olan tek karakter prens. o da, cinderellasına kavuştuktan sonra bale ayakkabılarında kurtulup, yalınayak kalarak özgürleşiyor sanki; iki genci birbirine kavuşturan ayakkabı sanki aynı zamanda onları hapseden bir öğe.  

aynı zamanda sahne tasarımını da yapmış olan koreograf stijn celis'in "cinderella"sı fantaziyi de dışlamayan, güçlü ve etkili görüntülerle dolu, tatmin edici bir bale-dans akşamı sunuyor. 

CINDERELLA - Stijn Celis - Sergej Prokofjew from Theater-TV on Vimeo.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder