ünü gittikçe artan schauspiel dortmund’un genel sanat yönetmeni kay voges’in methini bir kaç yazıda okuyunca, ne yapıp edip bir oyununu izlemek istedim; bana denk gelen tarihe, şansıma “peer gynt” çıktı.
geçtiğimiz yıllarda istanbul’da ışıl kasapoğlu’nun
işsanat’ta çocuk oyunu olarak, ve ayrıca da oyunbaz’ın “peer gynt”i sahnelemiş
olduklarını öğrenmiş olmama rağmen, türkiye’de bu kadar yıldır bir tek peer
seyredememişken, şu kısa sürede almanya’da ikinci gynt’imi izlemiş oldum.
“peer gynt”’in almanya’da en çok sevilen oyunlardan biri
olma nedeni, “faust”un dert edindiği konularla paralellik içermesi; “peer gynt”
için boşuna “kuzeyin faust’u” tabiri kullanılmıyor.
kay voges, sahnelediği oyunlara damgasını vuran yönetmenlerdenmiş;
“peer gynt”ini izleyince bu yoruma hak verdim.
1970’lerde peter stein’ın schaubühne’de sahnelediği altı
saati aşan efsanevi “peer gynt”ten; iki hafta önce düsseldorfer
schauspielhaus’da izlediğim staffan valdemar holm’un 3.5 saatlik “peer gynt”inden,
sonra kay voges’inki sadece 90 dakika sürdü ve sahnede sadece altı oyuncu ve
bir müzisyen vardı.
üçü kadın üçü erkek oyuncuların her biri oyun boyunca peer
gynt’i canlandırdılar; hatta bazı sahnelerde beşi veya altısı birden aynı anda
peer gynt oldular. ihtimal ki, yönetmen kay voges, “kendini arayan modern insan
peer gynt”te doğruları, yanlışları, tutkuları ve hayalleriyle “evrensel insan”ı,
hepimizi görmüş olmalı.
oyun, sahneyi bütünüyle kaplayan, su dolu bir havuzun içinde
oynandı (sahne tasarımı: michael sieberock-serafimowitsch).
su, ışık yansımaları sayesinde peer’in dolaştığı farklı dünyaların
atmosferlerini sahnenin siyah kumaşla kaplı yan ve arka duvarlarına yansıtılmasını;
oyuncuların boyalardan çabucak temizlenip, başka bir role (boyaya) kolayca
bürünmelerini sağladı.
ayrıca; hepimizin dünyaya gelirken içinden çıktığımız
karanlık rahimin su dolu olduğunu düşündüğümde, kay voges’in bir nevi “evrensel
insan” olarak yorumladığı “peer gynt”i su dolu bir sahnede sahnelemesi bende daha
bir anlam kazandı.
voges'in mizanseni oyuncular için de katmerli zorluk içeren müthiş bir meydan okuma: bütünüyle suyun içinde oynamanın zorluğu, rol değişimlerinde yüz ve bedenin bütünüyle boyanmasının zorluğu, bir çok rolü birden oynamanın yanısıra "aynı rolü" de oynamanın zorluğu.
schauspiel dortmund'un altı oyuncusu bu zor görevin altından başarıyla kalkıyorlar.
oyuncular kostüm ve aksesuar değişimlerini oyun sırasında
seyircilerin önünde gerçekleştiriyor. oyuncuların karakter değişimlerinde
kullandıkları en önemli öğe boya; evet, yüzlerine, bedenlerine sürdükleri ve
gerektiğinde içinde bulundukları havuzun suyuyla yıkayıp temizlendikleri renkli
boyalarla karakterden karaktere geçiyorlar.
örneğin kadın oyunculardan biri yüzüne ve bedenine sıvadığı
yeşil boya ile troll prensesini canlandırdıktan hemen sonra, suya yüzünü ve
kollarını yıkayıp bir diğer role giriyor; aynı şekilde, solveign’i oynayan kadın
oyuncunun bedenini beyaza boyaması, veya peer gynt’in kaçırdığı gelinin kırmızı
boyalı olması gibi..
oyundaki kadın-erkek bütün oyuncular peer gynt oldular, bütün
oyuncular bir çok role büründü, ama iki protagonist baştan itibaren sabit kaldı, hep aynı iki oyuncu tarafından canlandırıldı:
peer’in annesi ve onu yıllarca bekleyen sevgilisi solveign’i oynayan oyuncular
hep aynılardı; belki de oyunda baştan itibaren “kendileri olan ve kendileri
kalabilen” tek karakterler onlar olduğu için..
sonda peer, onu yıllarca bekleyen ve bekleme gücünü
“inancından, umudundan ve sevgisinden” alan solveign’de şefkat bulmaya gelmişken,
kay voges’in yorumunda, boşlukta kalır; çünkü solveign de aslında peer’lerden
biri değil midir. ibsen’in sorunsallaştırdığı “kendini bulmak” ile “kendine
yetmek” ikilemi voges’in yorumunda başka bir boyut kazanmış olur; solveign ile
peer ayrı ayrı sahnenin arka karanlığında kaybolurlar..
kay voges'in "peer gynt"i dinamik temposu, güçlü ve etkileyici görüntüleri, öne çıkan biçimi kadar anlam dolu içeriğiyle ve oyunculuklarıyla unutulmayacak bir tiyatro deneyimiydi.
oyunun fragmanı:
kay voges'in "peer gynt"i dinamik temposu, güçlü ve etkileyici görüntüleri, öne çıkan biçimi kadar anlam dolu içeriğiyle ve oyunculuklarıyla unutulmayacak bir tiyatro deneyimiydi.
oyunun fragmanı:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder