2 Ekim 2022 Pazar

on soruluk sohbetler 75 : dana naim hafouta




Performansın özü sizce nedir?
Bunu eğer bir başlığa indirgemem gerekseydi, "aşkınlık" derdim. Benim için bu, bir performansçının belirli bir anda başına gelenlere tamamen kendini teslim etmiş olduğu ve bu olayların gerçekten zihinsel ve fiziksel olarak onu değiştirmesine izin verdiği anlamına geliyor. Bence bu teslimiyet, performans sırasında sahip olmanız gereken kontrolün yanı sıra, bir "yükseliş", bir aşkınlık getirebilir. Ama bunun öğretebileceğiniz bir şey olmadığına inanıyorum, insanlar farklıdır (aynı ama farklıdır) ve her sanatçı kendi aşkın içsel merdivenini aramak zorundadır.

Sanatın dönüştürücü gücüne inanıyor musunuz? Nasıl?
Gerçekten inanıyorum. Bir sanat uygulayıcısı ve bir sanat tüketicisi olarak her iki açıdan da büyük bir güce sahip olduğuna inanıyorum. Bir uygulayıcı olarak, zihnimde ve stüdyoda araştırma yaparken yarattığım alan, benim için bilinçli ve çoğu zaman bilinçsizce, bedensel eylemler yoluyla derin psikolojik ve nörolojik süreçleri geliştirmeye teşvik eden sihirli bir küre gibi. Beni bir insan olarak gerçekten dönüştürdü, çözülmemiş gibi görünen iç karmaşıklıkları anlamamda ve onlarla, sanat ve yaşamın içinde farklı şekillerde ilgilenmemde yardımcı oldu. Bir sanat tüketicisi olarak sanatı, bir el hareketiyle sizi değiştirebilecek sihirli bir varlık olarak görüyorum. Gösterilerden, kitaplardan ve müzikten aldığım çok fazla "eureka!" anı ömür boyu bedenimde ve zihnimde yer ediyor. Bazılarını o anda hissettim, bazıları ise günler, aylar ve yıllar sonra bana yıldırım gibi çarptı. Alman Filozof Walter Benjamin tam olarak bundan bahsediyor; sanat, bilinçaltınızın derinliklerine girme ve zihinsel yapılarınızı değiştirirken onlara tutunma gücüne sahip.

Bir iş üretirken hangi kaynaklardan beslenir, nelerden ilham alırsınız? Rüyalarınızın işlerinizde etkisi olur mu?
Kendimi bilgiler etkileşimlerinden ilham alırken buluyorum. Daha doğrusu, düşünceler, anılar ve psikolojik yapılar gibi içsel bilgiler ile popüler medya, sanat, bilim ve sosyal-antropolojik araştırmalar gibi dışsal bilgiler arasındaki etkileşimin kavşaklarından yoğun ilham alıyorum. Tabii ki, bu ikisi birbiriyle derinden bağlantılı, çünkü biz insanlar kültürü yaratırız ve kültür bizi şekillendirir, bu yüzden bu etkileşimler büyüleyici. Biz karmaşık yaratıklarız, bu yüzden bu etkileşimler çok doğrusal veya doğrudan değiller. Daha basit bir düzeyde, dizilerden ve filmlerden, müzikten (David Bowie, Kate Bush, Sussane Sundfor), okuduğum kitaplardan ve makalelerden ve bunların bende uyandırdığı şeylerden ilham alıyorum.Ve hayır, rüyalar bana ilham vermiyor, keşke onlardan bir şeyler alabilsem ama çoğu zaman içeriklerini unutuyorum. Belki de bilinçaltı bir düzeyde beni etkiliyorlar.

Sanatınızı etkilediğini düşündüğünüz biri veya bir sanatçı var mı, varsa kim?
Birçok farklı fikirden etkileniyorum; belirli bir ilham kaynağım yok. Ben büyük bir Glam-Rock hayranıyım, bu yüzden Queen ve David Bowie ile Kate Bush'tan etkileniyorum ama doğrudan değil, onların hayal gücü yüksek vokal ve performatif dünyalar yaratma yeteneklerinden. Dansta öğretmenlerimden etkilendim, sadece üslup olarak değil, yaklaşım ve niyet olarak harika hocalarım oldu. Kültür alanında olduğu gibi kültür açısından da, hepimiz bilinçaltında büyük sanatçılardan etkileniyoruz elbette. Bunun yanı sıra Benjamin, Galen Strawson (günümüzde bir filozof) ve yazar David Grossman gibi yazarlardan etkileniyorum.

[Sohbetin devamını okumak için tıklayın]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder