5 Mart 2025 Çarşamba

on soruluk sohbetler 118: julien favreau

Julien Faveau, BBL Boléro, Fotoğraf: Clarissa Lapolla Bari

20. yüzyılın en önemli koreograflarından biri olan Maurice Béjart'ın topluluğu Béjart Ballet Lausanne (Béjart Balesi Lozan) ilk konuk olduğu 1988'den 37, son konuk olduğu 2007'den 18 yıl sonra İstanbul’a tekrar geliyor. Topluluk İstanbul'da bu defa Béjart'ın, efsane rock grubu Queen'in şarkılarının yanı sıra Wolfgang Amadeus Mozart'ın bestelerini kullandığı ve kostümlerini Gianni Versace'nin hazırladığı 1996 tarihli yapıtı Ballet for Life (Fransızca özgün adıyla Le Presbytère n'a rien perdu de son charme, ni le jardin de son éclat) ile seyircilerin karşısına çıkacak. "Gençlik ve umut hakkında bir bale, onlar kadar iflah olmaz ve iyimser. Her şeye rağmen, Queen'in dediği gibi, 'gösterinin devam etmesi gerektiğine' (the show must go on) inanıyorum" diyerek tarif ettiği gösteride Béjart, Queen grubuna duyduğu aşkı, onların şarkılarından ilham alarak dansın diline tercüme etmiş.

Béjart Ballet Lausanne'ın İstanbul turnesi vesilesiyle, 2024 yılının Eylül ayında topluluğun artistik direktörlüğüne getirilen Julien Faveau ile söyleştik. 30 yıl önce Bejart Balesi'ne katılan Favreau, kariyeri boyunca Maurice Béjart ve Gil Roman'ın balelerinde solist olarak çok sayıda ikonik rolde görev almış. Favreau, Colette Milner yönetimindeki École Nationale de Musique et de Danse de La Rochelle'de klasik ve çağdaş dans eğitimi aldıktan sonra, 1994'te Béjart'ın kurduğu bale okulu olan École-Atelier Rudra'ya katılmış. Ertesi yıl Béjart tarafından fark edilerek topluluğa dahil edilen Favreau, Béjart'ın onun için özel olarak yarattığı rollerde sahneye çıkmış.

Şimdi sözü; kendisini daha yakından tanımak, Béjart Ballet Lausanne'da başladığı yeni görevinde planladıklarını öğrenmek ve İstanbul'da sahnelenecek Ballet for Life hakkında bilgilenmek için Favreau'ya bırakıyoruz.

Sizce dansın özü nedir?
Dansın özü hareketin hakikatinde saklı: Duyguları, hisleri ifade etme ve nihayetinde kendini ortaya koyabilme yeteneği. Dansçılar, otantik hareketler aracılığıyla iç dünyalarını açığa çıkarabilir, en derin duygularını paylaşabilir ve başkalarıyla kelimelerin çoğu zaman yapamayacağı bir şekilde bağ kurabilirler. Dans hem bir kendini keşfetme biçimi hem de sınırları aşan evrensel bir dildir.

Sanatın dönüştürücü gücüne inanıyor musunuz? Nasıl?
Kesinlikle. Sanat, hem sanatçıyı hem de seyirciyi dönüştürme konusunda eşsiz bir yeteneğe sahip. 20 yaşında oynadığınız bir rol, kariyerinizin ilerleyen dönemlerinde yeniden ele aldığınızda tamamen farklı bir anlam kazanır. Büyüdükçe, rol sizinle birlikte gelişir ve karşılığında siz de kendi deneyimlerinizle rolü şekillendirirsiniz. Sanat, son derece kişisel bir şey sunar, ancak tam olarak benimsendiğinde bir değiş-tokuşa dönüşür: Performansçı ile yapıt arasında, yapıt ile seyirci arasında. Bakış açılarını zorlayabilir, duygular uyandırabilir ve kalıcı bir etki bırakan bağlantılar yaratabilir.

Sanatınızı etkilediğini düşündüğünüz biri veya bir sanatçı var mı, varsa kim?
Maurice Béjart, şüphesiz. Bir sanatçı, yaratıcı ve vizyon sahibi olarak, dünyası ve etrafını sardığı insanlar bende derin bir etki bıraktı. Onun yanında 15 yıl geçirme ayrıcalığına sahip oldum, bu deneyim sadece sanatsal kimliğimi değil aynı zamanda dansı bir hikaye anlatma ve ifade aracı olarak anlamamı da şekillendirdi. Bana emanet ettiği rollerin çeşitliliği, yaratıcı yaklaşımımı önemli ölçüde zenginleştirdi. 

Dünyanın mevcut durumunu değerlendirdiğinizde, bir sanatçı olarak sizin için en önemli ve acil konu nedir?
Sanatı ayakta tutmak. Dans, müzik, resim, edebiyat - sanatsal ifadenin tüm biçimleri korunmalı ve beslenmeli. Sanatsal mirası onurlandırmak çok önemli olsa da, bu alanlarda yeni yaratımları teşvik etmek de aynı derecede önemli. Opera binaları ve tarihi tiyatrolar gibi tarihi mirasları korumak da aynı derecede önemli elbette. Sanat, bizi insan olarak tanımlayan ve birleştiren şey; ilham olmaya ve gelişmeye devam etmeli.

Bejart'ın sayısız yapıtı var. Bunlardan bazıları iyi bilinen yapıtlar, bazıları daha az bilinen ve daha az sahnelenen yapıtlar. Bejart Ballet Lausanne bu mirastan seçkileri yeniden sahneleyerek dünyayı dolaşıyor. 2024'ten beri Bejart Ballet Laussane'ın sanat yönetmenliğini yapıyorsunuz. Bejart'ın sanatsal mirasını nasıl ele alıyorsunuz, dans akşamları için programları nasıl oluşturuyorsunuz? Örneğin, Bejart'ın nadiren sahnelenen yapıtlarından oluşan Bejart, 3 Regards adlı programın sizin tarafınızdan oluşturulduğunu biliyoruz. Bu yapıtları bir araya getirmeyi ve bu programı oluşturmayı nasıl seçtiniz?
Sanatsal tercihlerimi seyirci talebi, turne takvimleri, topluluğun ihtiyaçları ve benimle çalışan dansçılar etkiliyor. Amacım her zaman hem dansçıları hem de koreografileri öne çıkarmak. Béjart, 3 Regards ile Béjart'ın mirasının zenginliğini ve çeşitliliğini sergilemek üzere her biri farklı bir müzik stili, dönem ve koreografik dili temsil eden üç Béjart yapıtını karşılaştırmak istedim. Bu üç bale benim için özellikle anlamlı çünkü bu yapıtları kendim de icra ettim. Bazıları 20 yıldan uzun süredir sahnelenmemişti, bu da onları hayata döndürmeyi daha da önemli bir hale getirdi.

Söyleşinin devamını okumak için tıklayın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder