1 Ekim 2024 Salı

on soruluk sohbetler 116: sanne van dijk


Performansın özü sizce nedir?
Benim için performans, topluma ve yaşadığımız dünyaya ayna olmak ve günlük gerçekliğin dışına bir kaçış sunmak arasında denge kurmakla alakalı. Gerçek bir bağlantı kurmak benim için çok önemli. Flood ile bir mağduru manipüle etmenin nasıl işlediğini; özel hissetmek, sevilmek ve kabul edilemez davranışlar arasında ne kadar ince bir çizgi olduğunu ve bunlar hakkında konuşmanın ne kadar zor olabildiğini göstermeye çalışıyorum.

Sanatın dönüştürücü gücüne inanıyor musunuz? Nasıl?
Kesinlikle. Bu eseri yaratmak, başıma gelenleri anlamama ve bunca yıldır kendime anlattığım hikayeyi değiştirmeme yardımcı oldu. O zamanlar içinde bulunduğum güçsüz durumla karşılaştırıldığında Flood, şimdi kendimi güçlü hissetmemi sağlıyor. Umarım başkalarına ilham verir ve belki de bakış açılarını genişletir.

Bir iş üretirken hangi kaynaklardan beslenir, nelerden ilham alırsınız? Rüyalarınızın işlerinizde etkisi olur mu?
İlhamın birçok farklı yerden gelebileceğini fark ettim. Mesela bu eseri küvette icra ediyorum. İlk başta küveti kullanmaya karar verdiğimde görsel bir seçimdi ama kullandıktan sonra bazı nesne oyunlarına ilham verdi. Müzik bir ilham kaynağı. Eski hikayeler ve günlük yaşam ilham kaynakları. Sanırım gittiğim her yere işimi de yanımda götürüyorum ve bu yüzden her yerde ilhama açığım. Rüyalar bazen bir eserin başlangıcı olabiliyor. Son çalışmam 12 Kisses Before Midnight’da her şey, günümüz dünyasında insanların birbirine giderek daha fazla karşı çıktığı fikriyle başladı. Bunun yerine, insanları birbirine bağlayan ve neşe getiren bir gösteri yapmayı umuyorduk.

Eğer halihazırda bir adı yoksa, üzerinde çalışmakta olduğunuz yapıta adını vermeye ne zaman karar verirsiniz?
Her zaman bir başlık taslağıyla başlarım. Çoğu zaman da gösterinin başlığı bu olur. Flood için karar vermek biraz zaman aldı. Suyla bağlantıya ihtiyacı olduğunu hissettim ve hangi hikayenin itici güç olacağını biliyordum, ancak yine de eserin hangi başlığın uyacağını görecek kadar tamamlandığını hissetmem biraz zaman aldı. Tabii bu hikayenin benim için çok kişisel olduğundan da kaynaklanıyor. 

Sanatınızı etkilediğini düşündüğünüz biri veya bir sanatçı var mı, varsa kim? 
 Flood'dan önce Cat Smits Company ile Nouveau Fuck adlı gösteride birlikte çalışmıştım. Bu gösteri kadınları ve “diğerlerini” daha fazla yer işgal etmeye çağırıyor. Bu kalbime yakın bir tema. Gösterinin içinde ve çevresinde birbirimizi desteklemenin gücünü gerçekten hissettim ve bu durum da sonunda kendi gösterimi yazmaya karar vermemi sağladı; uzun zamandır var olan bir istekti. Çalışmalarımda kullandığım köpük kuklacılığı, Cat'in köpük kuklaları kullanımından esinlendi.

[Söyleşinin devamını okumak için tıklayın.]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder