13 Ocak 2013 Pazar

bahar ayini 100 / 1


2013, stravinski'nin "le sacre du printemps" (bahar ayini) yapıtının prömiyerinin 100. yılı.
klasik müzik repertuarında beni en çok etkileyen, dinlemekten bıkmadığım bir kaç yapıttan biri "bahar ayini". yapıtı ilk olarak ve uzun süre boyunca bir müzik yapıtı olarak bildim, neden sonra aslında bir bale müziği olarak bestelendiğini öğrendim.

zaman içerisinde, özellikle iksv-istanbul festivali sayesinde; "bahar ayini"ni, bu yapıtı en iyi yorumlayan müzik adamlarından pierre boulez yönetimindeki orkestradan dinleme şansına erdiğim gibi, martha graham, maurice bejart gibi çağımızın en önemli koreograflarından sahne yorumlarını da izleme fırsatım oldu. çocukluğumda seyrettiğim walt disney'in "fantasia" filmindeki dinazorlu bölümde kullanılan müziğin "bahar ayini" olduğunun ayırdına çok sonraları vardım.
pina bausch'a olan hayranlığım ise, onun "bahar ayini"ni sadece nemli toprak bir zeminden ibaret bir sahnede yorumladığını öğrenmemle bin kat daha arttı. kendime yarattığım fırsatlardan beni en memnun edenlerinden biri hiç kuşkusuz bausch'un "bahar ayini"ni bir kere canlı orkestra eşliğinde düsseldorf'da, iki kere bant kaydı müzik eşliğinde wuppertal'de izlemiş olmak.

bu yıla özel beni çok heyecanlandıran, ancak hayal etmenin ve "ne güzel olurdu" demenin ötesine geçmeyi denemediğim bir seyahat programı, dostlarımın heyecanı sayesinde gerçekleşecek; hesapta olmayan aksilikler çıkmazsa.
bunu vesile edip, vaktim müsait oldukça, bu yıl boyu "bahar ayini"ne yoğunlaşmak istiyorum. el verdiğince; müziği dinlemenin, koreografileri izlemenin ötesine geçmeye niyetliyim. zaten yabancı basında çoktandır "bahar ayini"ni konu alan yazılar çıkmakta; onlardan ve başka kaynaklardan yararlanarak bu benzersiz yapıta ve belli başlı koreografik yorumlarına derinleşmek istiyorum. okuduklarımdan bende yer edecekleri buraya aktarmak da planlarım arasında; yeter ki vakit olsun..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder