22 Mart 2024 Cuma

almanya'nın stolperstein'ları* varsa brüksel'in de bu rengarenk dünyası var



brüksel'in schaerbeek semtinde yaşayan ingrid schreyers isimli sanatçının 15 yıl önce kendi evinin önündeki kaldırıma fayans/çini parçalarından mozaik tekniğinde kare bir yapıt monte etmesiyle başlamış her şey...  

ben yağmurlu bir pazar günü brüksel'in başka bir semtinin, jette'nin sakin ve boş kaldırımlarında rené magritte ev-müzesine giderken tesadüfen rastladım bir ikisinine, sonra da gözümü kaldırımlardan alamadım, hiç birini kaçırmamak için.

bu, biraz ruhsuz sokaklarda birdenbire karşılaşınca insanı mutlu eden küçük eserlerin en güzel tarafı çoğunun, önündeki kaldırıma yerleştirildikleri evin veya binanın içindekilerle ilişkili olması.




 



_______________________

*günter demnig'in 1992'de ilk defa köln'de bir kaldırıma monte ettiği anma taşı "stolperstein" (birebir türkçesi: tökezleme taşı)'nın üzerinde o kaldırımın arkasındaki evde yaşamış olan ve 2. dünya savaşı'nda toplama kampların ölen insanın adı, doğum ve ölüm tarihleri yazar. 
yıllar içinde almanca konuşulan ülke sokakları bu sarı pirinçten dökme, kare formatlı stolperstein'larla dolmuştur. bu ülkelerde, özellikle de almanya'da sokakta yürümenin gündelik deneyimlerinden biridir bir kaç stolperstein ile karşılaşmak. ben hatta bir seferinde bizzat günter demnig'e, bir stolperstein'ı monte ederken, yani iş üstünde denk gelmiştim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder