13 Kasım 2024 Çarşamba

türkiye'de ender görülen özenli bir gösteri sanatları binası tasarımını doğru kullanamama ve seyirciyi rahatsız etme hoyratlığı


barbaros sağdıç & barış incesu ortak tasarımı cemal reşit rey konser salonu'nun mimari tarzını beğenirsiniz beğenmezsiniz, o ayrı, ama; oditoryum eğimi, görüş açıları, kapıları, fuayesi ve akustiğiyle eli yüzü düzgün, oda müziği boyutlarına uygun bir konser salonu mimarisine sahiptir, hakkını yememek lazım. (en büyük eksisi, anlam veremediğim şekilde baştan beri oditoryum zemininin halı döşeli olmasıdır)

düzgün ve özenli bir konser salonu mimarisine sahip derken kast ettiğim örneğin; fuayedeki ses ve ışık, ya da gösteri sırasında çıkmak isteyenler oditoryumda oturanları rahatsız etmesin diye fuaye ile oditoryum arasında tasarlanmış ara mekanlardır. bu ara mekanlardan oditoryuma bir, doğrudan açılan kapılar vardır, bir de yan kapılar. 
yan kapılar geç gelenleri içeri almak ve yukarıda yazdığım gibi çıkmak isteyenlerin içeridekileri rahatsız etmemeleri içindir. salon, açıldığı 1989 yılından beridir bu şekilde çalıştırılır. gösteri başlayınca giriş kapılarının oditoryum tarafına üstünde sanırım "çıkış yan kapıdan" yazan ve ok bulunan tabelalar asılır. ayrıca her kapının yanında bir görevli vardır ve erken çıkarken tabelaları okumayanları yan kapılara yönlendirirler. 

dün akşam crr konser salonu'nu iksv kullandı; tiyatro festivali için. bilet kontrol edilen giriş kapılarında ve genel olarak mekanda crr konser salonunun kendi elemanları yoktu. 
gösteri başladıktan 45-50 dakika sonrasından itibaren, sıkılan seyirciler akın akın salonu terk etmeye başladı. 
iksv yaptığı işe çok da özen göstermediği için olsa gerek, mekanda yeterince elemanı yoktu, ya da olan elemanlarını mekanın nasıl çalıştırılacağı konusunda doğru yönlendirmemişti, belki de hiç bilgilendirmemişti. dolayısıyla dün akşam gösterinin 50. dakikasından itibaren, salonu terk ederken geride kalıp seyretmeye devam edenlere saygı gösterme gereği duymayan entellektüel seyircimiz doğrudan ara mekanlara açılan kapıları açtı açtı kapadı, kaparken gürültü yaptı. ayrıca her kapı açıldığında içeri fuayenin ışığı girdi. yani, bu amaçla tasarlanmış yan kapılar hiç kullanılmadı.

dün akşam ya crr konser salonu iksv'ye tahsis edilmişti, ya da iksv salonu kiralamıştı. eylül ayındaki leyla gencer şan yarışması finalinde de iksv crr konser salonu'nu kullanmıştı, ama o zaman iksv'nin elemanları oldukça çoktu. 
belediye mekanı tahsis ettiğinde veya kiraladığında elemansız mı ediyor/kiralıyor? salonun yerleşik elemanlarına bu tür etkinlikler için ekstra ücret mi ödeniyor ve mekanı kiralayan ya da mekanın tahsis edildiği kurum mu bu ücretleri ödüyor? 

iksv kendi elemanları olduğu için mi crr konser salonu'nun yerleşik elemanlarını kullanmıyor? eğer öyleyse, anlaşılabilir bir durum tabii. ama bir zahmet kullandıkları mekanın nasıl çalıştırıldığını bilsinler, bilmiyorlarsa öğrensinler; türkiye'de ender şekilde bir gösteri sanatları mekanı seyirci konforunu gözeten, özenli bir tasarıma sahip, bu tasarımın farkında olsunlar ve ona göre kullansınlar. çünkü bu sayede seyircilerine de saygılı davranmış olacaklar.

[dün akşamki gösteri sırasında üst yazının sahnedeki akışı yanlış ve eksik takip ettiğini, ya da edemediğini de beliriyim. bunun faturasını da seyirci ödedi.]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder